Νομός Χαλκιδικής
(Halkidiki Greece)

Πληροφορίες για την Χαλκιδική
(Info about Halkidiki)

greek

Μυθολογία


Η μαγευτική Χαλκιδική από ψηλά μοιάζει με τρίαινα -το χάλκινο σύμβολο του προστάτη αρχαίου Θεού Ποσειδώνα- που τρυπάει το Βόρειο Αιγαίο ! Ο Ποσειδώνας με την τρίαινα δεν καμάκωνε κάτι, αλλά τάραζε την θάλασσα και προξενούσε σεισμούς. Είχε δε τρεις αιχμές διότι ο αριθμός ήταν ιερός από αρχαιοτάτων χρόνων.
Δεν είναι τυχαίο ότι το αρχαιότερο ιερό του Ποσειδώνα, βρίσκεται στο Ποσείδι της χερσονήσου Κασσάνδρας, στην περιοχή της αρχαίας Μένδης.
Μία σειρά από περιοχές και πόλεις της Χαλκιδικής (Ποσείδι, Τορώνη, Ποτίδαια) σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον Ποσειδώνα, ως υπόμνηση της δράσης του θεού στην περιοχή, με τη ναυτική του ιδιότητα ως θεός της θάλασσας και προστάτης τον ναυτικών, ή ως χθόνιος θεός, υπεύθυνος για μια σειρά από γεωλογικά φαινόμενα, όπως η διαμόρφωση της γήινης επιφάνειας με βουνά, κοιλάδες, νησιά, πορθμούς, ισθμούς κτλ. Επίσης και η Σιθωνία οφείλει το όνομά της στο Σίθωνα, το γιο του Ποσειδώνα.
Η Ποτίδαια (και Ποτείδαια) προφανώς ονομάστηκε από τον Ποσειδώνα, το άγαλμα του οποίου, σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, τοποθέτησαν οι Ποτιδαιάτες εμπρός από την πόλη. Ο Ίππιος Ποσειδώνας κυριαρχεί στους νομισματικούς τύπους, και δεν αφήνει αμφιβολίες για τον καθαρά ναυτικό χαρακτήρα της πόλης. Πιθανώς η εικόνα στα νομίσματα της Ποτίδαιας είναι μια αντανάκλαση του αγάλματος του Ποσειδώνα που αναφέρει ο Ηρόδοτος, μαζί με το ναό. Η λατρεία του Ποσειδώνα πρέπει να συνεχίζεται ακόμη και μετά την ίδρυση της Κασσάνδρειας στη θέση της Ποτίδαιας (316 π.Χ.). Η ευτυχής έκβαση της αντίστασης των Ποτιδαιατών εναντίον των Περσών αποδόθηκε από αυτούς, σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, στον Ποσειδώνα. Η αιτία των παλιρροϊκών κυμάτων (τσουνάμι) που έπνιξαν τον στρατό των Περσών, αποδόθηκε από τους Ποτιδαιάτες στην οργή του Ποσειδώνα εναντίον όσων είχαν βεβηλώσει το ναό και το άγαλμα του θεού που βρισκόταν στο προάστιο της πόλης.
Σε αναθηματική επιγραφή που βρέθηκε στο Ποσείδι στη Χαλκιδική, σε μελαμβαφές όστρακο του 5ου αι. π.Χ., ο άγνωστος αναθέτης επικαλείται τη βοήθεια του «γαιαόχου κυανοχαίτα» Ποσειδώνα, επαναλαμβάνοντας ίσως στίχο της Οδύσσειας, όπου ο κύκλωπας Πολύφημος απευθύνεται στον πατέρα του Ποσειδώνα: Κλυθι, Ποσείδαον, γαιήοχε, κυανοχαίτα. Το πρώτο συνθετικό του θεού, ποτει- (=κύριος, δεσπότης) φανερώνει θεό με διευρυμένες ιδιότητες και πεδία εξουσίας.
Κατά τη διάρκεια της Γιγαντομαχίας, της μάχης μεταξύ Θεών και Γιγάντων, ο Άθως οχυρώθηκε στην ομώνυμη χερσόνησο που ήταν το ορμητήριο του στη μάχη κατά των Θεών με συμμάχους μάλιστα τους κατοίκους της περιοχής. Ο Άθως αμυνόταν εκεί όταν ο Ποσειδώνας έριξε εναντίον του το ένα όρος που προηγουμένως απέκοψε από την Καναστραία άκρη της Παλλήνης και τον καταπλάκωσε. Από τότε η κορυφή του όρους έλαβε το όνομά του (Άθως).


Η Χαλκιδική γενικά


Χερσόνησος της κεντρικής Μακεδονίας με έκταση 4.000 περίπου τετραγωνικά χλμ. Το μεγαλύτερο μέρος της ανήκει στον ομώνυμο νομό. Προς Βορρά συνορεύει με το νομό Θεσσαλονίκης. Ενώ προς τα νότια, ανατολικά και δυτικά βρέχεται από το Αιγαίο. Στα νότια καταλήγει σε τρεις μικρότερες χερσονήσους: την Κασσάνδρα δυτικά, τη Σιθωνία ή Λόγγο στη μέση και του Αγίου Όρους ή Άθω στα ανατολικά.
Σχηματίζονται έτσι ανάμεσα στις τρεις αυτές χερσονήσους δύο κόλποι, της Κασσάνδρας ή Τορωναίος και του Αγίου Όρους ή Σιγγιτικός, ενώ στα δυτικά σχηματίζεται ο Θερμαϊκός κόλπος και στα ανατολικά ο κόλπος της Ιερισσού και πιο πάνω ο Στρυμονικός. Δύο επιμήκεις λίμνες χωρίζουν τη Χαλκιδική από την υπόλοιπη Μακεδονία: η Βόλβη και η Κορώνεια (Λαγκαδά).
Ο νομός Χαλκιδικής έχει έκταση 2.945 τετραγωνικά χλμ. και πληθυσμό 93.653 κατοίκους. Είναι ο πιο αραιοκατοικημένος νομός της Μακεδονίας μετά το νομό Γρεβενών. Πρωτεύουσα του νομού είναι ο Πολύγυρος (4.501 κατ.).
Στο βόρειο τμήμα της χερσονήσου καταλήγει το όρος Χορτιάτης ενώ στο κέντρο περίπου βρίσκεται ο Χολομώντας κατάφυτος και αρκετά εκτεταμένος.
Στο νότιο άκρο της βρίσκεται η χερσόνησος του Άθω σπαρμένη και εκείνη από βουνά με κυριότερο τον Ίταμο. Το Όρος Άθως με υψόμετρο 2033 μέτρων, είναι το ψηλότερο όρος του νομού και λόγο του θρησκευτικού και πολιτικού του χαρακτήρα, παραμένει ένας άθικτος επίγειος παράδεισος. Η χερσόνησος του Άγιου Όρους είναι το κέντρο του ορθόδοξου μοναχισμού. Το περιβόλι της Παναγίας όπως είναι επίσης γνωστό, συνδυάζει την ομορφιά της άγριας φύσης με την αίγλη της Βυζαντινής μοναστικής αρχιτεκτονικής. Η μοναδική αυτή μοναστική κοινότητα αποτελεί παγκόσμια πολιτισμική κληρονομία της ανθρωπότητας συμφώνα με την UNESCO.

Η Ιερά Κοινότητα του Άγιου Όρους αποτελείται από 20 μοναστήρια που σχηματίζουν ένα αυτοδιοίκητο τμήμα, εντός της κυριαρχίας της Ελληνικής Δημοκρατίας. Γνωστό για τα κρυστάλλινα νερά και τη μυστικιστική του ατμόσφαιρα, και μακριά από τις σύγχρονες ελαφρότητες το Άγιο Όρος δέχεται επισκέψεις ανδρών κατόπιν ειδικής άδειας.
Χαρακτηριστικό της χερσονήσου Κασσάνδρας είναι το πυκνό και δασώδεις ορεινό περιβάλλον, που σε συνδυασμό με της κοσμοπολίτικες αρετές της μαγεύει και παρασύρει τους επισκέπτες της, προσφέροντας τους αλησμόνητη φιλοξενία. Τα χωριά της εξαπλώνονται στις δύο πλευρές της οροσειράς προς την ακτή με τις λευκοαμμουδερές παραλίες. Η Σιθωνία είναι η μεσαία χερσόνησος και είναι γεωφυσικά παρόμοια με την Κασσάνδρα, ωστόσο είναι λιγότερο κατοικημένη. Η περιοχή φημίζεται για το τραχύ και εντυπωσιακό φυσικό της τοπίο, το οποίο ενθουσιάζει τους φυσιολάτρες και τους τουρίστες που ζητούν καταφύγιο από τις παγίδες του κορεσμένου πολιτισμού.
Αξιόλογος είναι ο ορυκτός πλούτος της περιοχής. Το κυριότερο ορυκτό είναι ο λευκόλιθος (μεταλλεία της Γερακινής, του Βάβδου, του Στρατσιού, της Αγίας Παρασκευής). Επίσης γίνεται εκμετάλλευση μαγγανίου, θειούχων ορυκτών κυρίως σιδηροπυρίτη, χαλκούχων κλπ.
Το κλίμα είναι ήπιο στις παράκτιες περιοχές αλλά και στο εσωτερικό της χερσονήσου. Η οικονομία του νομού στηρίζεται στη γεωργία, στην εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου και τα τελευταία χρόνια και στον τουρισμό. Κυρίως καλλιεργείται η ελιά και ο νομός κατέχει μια από τις πρώτες θέσεις στην οικονομία της χώρας όσο αφορά την παραγωγή λαδιού και ελιών. Σημαντική είναι επίσης και η παραγωγή σιταριού.
H Χαλκιδική έχει το προνόμιο να απολαμβάνει τέσσερις διακριτές εποχές, 300 ημέρες ηλιοφάνειας το χρόνο. Η περιοχή έχει πολύ θερμά και ξερά καλοκαίρια, με ελάχιστες βροχοπτώσεις και δεκαέξι ώρες ηλιοφάνειας τη μέρα. Το φθινόπωρο είναι αρκετά ζεστό, με μέσο βαθμό βροχοπτώσεων. Οι χειμώνας είναι πιο κρύος, και με περισσότερες βροχοπτώσεις από το φθινόπωρο. Η ανοιξιάτικη ανθοφορία της φύσης δίνει μια ρομαντική και ασύγκριτη ομορφιά στην περιοχή.
Η ονομασία του νομού προέρχεται από την Ελληνική λέξη χαλκός, που ήτανε ο κύριος φυσικός πόρος της περιφέρειας κατά τους κλασσικούς χρόνους. Η περιοχή γνώρισε μεγάλη πολιτιστική εξέλιξη της κατά τη διάρκεια της ελληνιστικής περιόδου του Φιλίππου και του Μεγάλου Αλέξανδρου της Μακεδονίας. Ο δάσκαλος του Μεγάλου Αλέξανδρου, ο κλασσικός φιλόσοφος Αριστοτέλης, γεννήθηκε σε μια αρχαία πόλη της Χαλκιδικής τα Στάγειρα.
Κατά τη διάρκεια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, κτίστηκαν τα πρώτα από τα μεγαλοπρεπή μοναστήρια του Αγίου Όρους, καθιστώντας την χερσόνησο του Άθω σε ένα πολιτιστικό κέντρο εξέχουσας σημασίας. Η μοναστική κοινότητα έπαιξε ζωτικό ρόλο στη διατήρηση του Ελληνικού Πνεύματος κατά την Οθωμανική Εποχή και από τότε μαζί με το Οικουμενικό Πατριαρχείο αποτελεί την η καρδιά της Ορθοδοξίας.

Ιστορία

Η Χαλκιδική, σύμφωνα με ευρήματα από την προϊστορική εποχή στην περιοχή των Πετραλώνων, κατοικήθηκε περίπου πριν από 700.000 χρόνια. Οικισμοί από την Νεολιθική εποχή και την εποχή του Χαλκού, βρίσκονται στην δυτική και κεντρική Χαλκιδική. Η επιστημονική έρευνα πάντως έχει καταδείξει ότι η γεωμορφολογία της παλαιοντολογικής Χαλκιδικής ήταν πολύ διαφορετική από τη σημερινή. Διαφορετική σίγουρα ήταν και η χλωρίδα και η πανίδα της. Τα απολιθωμένα λείψανα ελεφαντοειδών και άλλων εξαφανισμένων ειδών που βρέθηκαν στη Νικήτη και έχουν εντοπιστεί στην Κρυοπηγή, στα Βραστά, στην Τρίγλια κ.α. αποτελούν μάρτυρες μιας άλλης εποχής, που μάλλον δεν είδε ποτέ ανθρώπινο γένος. Επίσης τα ευρήματα στο Σπήλαιο των Πετραλώνων απέδειξαν ότι το κρανίο του αρχανθρώπου υπολογίζεται πως έχει ηλικία 200.000 ετών περίπου. Εγκαταστάσεις οργανωμένης κοινωνίας έχουμε στη Χαλκιδική από το 4.000 π.Χ. και οι παλαιότεροι κάτοικοί της ήταν Θράκες και Πελασγοί. Ανασκαφές που έγιναν στην Όλυνθο και την Ποτίδαια έφεραν στο φως πανάρχαιο οικισμό της νεολιθικής εποχής.
Ο πρώτος αποικισμός της χερσονήσου άρχισε τον 8ο π.Χ. αιώνα με την εγκατάσταση αποίκων Ελλήνων από τη Χαλκίδα και την Ερέτρια. Οι πιο παλιές από αυτές τις αποικίες ήταν η Μένδη, οι Αιγές κ.ά. Ακολούθησε η ίδρυση και άλλων αποικιών εκ μέρους της Κορίνθου, της Άνδρου και της Αθήνας. Το 5ο αιώνα π.Χ. οι σημαντικότερες πόλεις της είναι: Ποτίδαια, Σάνη, Μένδη, Σκιώνη, Αιγαί, Νεάπολις, Άφυτις, Όλυνθος, Σερμύλη, Γαληψός, Τορώνη, Σάρτη, Σίγγος, Πύλωρος, Δίον, Κλεωναί, Ολόφυξος, Άκανθος, Στάγειρα, Απολλωνία, Αρναία, Ανθεμούς. Πολλές από αυτές αποτελούν συνέχεια προϊστορικών οικισμών, που υπήρχαν στην ίδια θέση. Στο τέλος του 5ου αιώνα π.Χ. οι 32 σπουδαιότερες πόλεις ιδρύουν υπό την ηγεσία της Ολύνθου, το "κοινών των Χαλκιδέων", το οποίο θα διαλυθεί το 379 π.Χ. από τους Σπαρτιάτες. Το 348 π.Χ. ο Φίλιππος ενσωματώνει την περιοχή στο Μακεδονικό Βασίλειο. Στα Ελληνιστικά χρόνια ιδρύονται τρεις μεγάλες πόλεις: Κασσάνδρεια (315 π.Χ.), Ουρανούπολις (315 π.Χ.) και Αντιγόνεια (280 π.Χ.). Το 384 π.Χ. γεννήθηκε στα Στάγειρα ο μεγάλος φιλόσοφος Αριστοτέλης ο οποίος υπήρξε δάσκαλος του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η Χαλκιδική πήρε το όνομα της από την πόλη Χαλκίδα που βρίσκεται στην Εύβοια και η οποία αποίκησε την περιοχή κατά τον 8ο αιώνα π.Χ. Η Κασσάνδρα πήρε το όνομα της από τον βασιλιά της Μακεδονίας Κάσσανδρο, η Σιθωνία από τον Σίθωνα (γιό του θεού Ποσειδώνα) και ο Άθως από τον μυθικό γίγαντα Άθω.
Το 168 π.Χ. περνά στα χέρια των Ρωμαίων και παρακμάζει καθώς οι πόλεις της περιήλθαν υπό τον έλεγχο Ρωμαίων εμπόρων κυρίως.
Το Χριστιανισμό η Χαλκιδική πρέπει να ασπάστηκε το 50 μ.Χ. (τότε δηλαδή που ο Απόστολος Παύλος πηγαίνοντας από τους Φιλίππους στη Θεσσαλονίκη είχε περάσει και από την Απολλωνία). Τον 9ο αιώνα ιδρύθηκε η πρώτη μοναστική κοινότητα στον Άθω. Σήμερα, η μοναστική πολιτεία του Αγίου Όρους, λειτουργεί σαν κιβωτός για τον Χριστιανισμό, με Βυζαντινά Μοναστήρια, σπηλιές, μοναχούς και προσκυνητές, ένα "βουνό - εκκλησία" για την Ορθόδοξη Χριστιανική Εκκλησία. Το 963 κτίζεται η Μονή της Μ. Λαύρας και στη συνέχεια οι υπόλοιπες 19 Μονές. Μετά τον 10ο αιώνα το μεγαλύτερο μέρος της καλλιεργούμενης γης πέρασε στα χέρια των Αγιορειτών ("Μετόχια"). Από τους συνοικισμούς δε των κολίγων των μονών προήλθαν πολλά νέα χωριά, που αναπτύχθηκαν πλάι στα υπάρχοντα.
Στους Χριστιανικούς αιώνες θα δεχθεί πολλές καταστροφικές επιδρομές όπως των Γότθων (269), των Ούννων (6ο αιώνα) και των Καταλανών (1307).
Η Χαλκιδική δεινοπάθησε αρκετά από την έντονη πειρατική δράση που παρατηρήθηκε στις ακτές της, κυρίως στην Κασσάνδρα κατά τον 18ο και 19ο αιώνα. Η κατάσταση εντάθηκε κατά τους τελευταίους βενετοτουρκικούς πολέμους και τους πρώτους ρωσοτουρκικούς.
Η Χαλκιδική έπαιξε σημαντικό ρόλο στην επανάσταση του 1821. Κατά τις παραμονές της Επανάστασης αναπτύσσει έντονη δράση με τη μύηση Φιλικών και τη συγκέντρωση όπλων. Η έναρξη επαναστατικών ενεργειών πραγματοποιήθηκε ύστερα από την άφιξη στο Άγιο Όρος του Εμμανουήλ Παπά. Αυτές έληξαν όμως με καταστροφή των επαναστατών (Μάρτιος-Οκτώβριος 1821). Μετά την αποτυχία αυτή ένα μεγάλο μέρος των κατοίκων βρήκε καταφύγιο στη χερσόνησο της Κασσάνδρας και κατόπιν στις Βόρειες Σποράδες.
Αργότερα το 1854 και το 1878 οι επαναστατικές τάσεις άρχισαν να εκδηλώνονται πάλι. Η κατάσταση ωστόσο δε σημείωσε αξιόλογες εξελίξεις ως την έναρξη των Βαλκανικών πολέμων οπότε, ύστερα από τις πρώτες ελληνικές νίκες, άρχισαν τα χωριά της Χαλκιδικής να επαναστατούν το ένα μετά το άλλο. Στις αρχές του αιώνα μας, η Χαλκιδική παίρνει μέρος στο Μακεδονικό Αγώνα. Πολλοί Χαλκιδικιώτες όχι μόνο συμμετέχουν στα διάφορα σώματα των Μακεδονομάχων, αλλά φτιάχνουν και οι ίδιοι μικρότερα σώματα και πολεμούν κατά των κομιτατζήδων. Η πολυπόθητη ελευθερία θα έλθει τελικά τον Οκτώβριο του 1912.
Το 1922, τέλος, με την εγκατάσταση χιλιάδων προσφύγων από την Μικρά Ασία άρχισε μια καινούρια φάση στην ιστορία της Χαλκιδικής. Πλάι στα ντόπια χωριά φύτρωσαν 27 καινούρια, η συμβολή των οποίων στην οικονομική και πολιτιστική εξέλιξη του τόπου είναι καθοριστική.

Τουρισμός

Από τη δεκαετία του 1970 στη περιοχή έχει σημειωθεί σημαντική οικονομική ανάπτυξη βασιζόμενη, κυρίως στον τουρισμό. Η Χαλκιδική προσφέρει πλήρη πολυμορφία φύσης και πολιτισμού. O επισκέπτης μπορεί να απολαύσει τη γαλήνια ηρεμία σε ένα από τα πανέμορφα και γραφικά της χωριά και συγχρόνως ένα πρώτης τάξεως σύγχρονο τουριστικό θέρετρο, το όποιο ικανοποιεί τη δίψα ακόμη και των πιο επιλεκτικών ταξιδιωτών. Παρόλα αυτά, η τουριστική εξέλιξη της δεν έχει παραβιάσει την οικολογική και απαράμιλλη της ομορφιά.
Τουρίστες από όλο τον κόσμο την επισκέπτονται για την ηρεμία, την ζεστασιά και την ελκυστική ομορφιά της, αλλά και για τους φιλόξενους της κατοίκους. Η κυρία τουριστική περίοδος είναι μεταξύ Μαΐου και Σεπτεμβρίου.
Ο τουρισμός στην Χαλκιδική είναι πολύ αναπτυγμένος και διαφοροποιημένος, και είναι αναμφίβολα το καλύτερο θέρετρο για όσους αναζητούν αξέχαστες, ονειρεμένες διακοπές με κοσμοπολιτική ζωή, γραφικές εικόνες και πλούσια φυσική ομορφιά.
Η Χαλκιδική είναι γνωστή για τα κρυστάλλινα της νερά της, για τις φανταστικές αμμώδεις παράλιες, και την πλούσια της χλωρίδα της, ιδανική για ατέλειωτες εξοχικές περιηγήσεις. Το πράσινο χρώμα των πεύκων δένει φανταστικά με τις χρυσαφένιες αμμουδιές της. Υπάρχουν και πολλές μαρίνες υδάτινων σκαφών.
Παρόλα αυτά η Χαλκιδική έχει επίσης ένα πολύ καλά ανεπτυγμένο αγροτικό τομέα. Αυτός ο τομέας αποτελείται κυρίως από την καλλιέργεια σιτηρών και ελαιοδέντρων, την εκτροφή βοοειδών, την ιχθυοκαλλιέργεια και την αλιεία. Πολλά τοπικά προϊόντα φημίζονται για την ποιότητα τους, όπως το ελαιόλαδο, οι ελιές, το μέλι, και πολλά παραδοσιακά γλυκά τα οποία θεωρούνται από τα καλυτέρα του είδους τους στην Ελλάδα.
Στην περιοχή αυτή υπάρχουν εκατοντάδες διαθέσιμες δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να ικανοποιήσουν τις επιθυμίες των ανθρώπων όπως:
● Δυνατότητα επίσκεψης εκατοντάδων αρχαιολογικών και θρησκευτικών μνημείων·
● Θεατρικές και μουσικές παραστάσεις σε διάφορα αμφιθέατρα της περιοχής.
● Για όσους τους ενδιαφέρει ο αγρό-τουρισμός, υπάρχουν πολλές δυνατότητες ενασχόλησης με τη γη και τα ζώα.
● Θαλάσσια αθλήματα σε οργανωμένες εγκαταστάσεις με δραστηριότητες όπως: κατάδυση, μηχανοκίνητα σπορ στο νερό, κανό-καγιάκ, ιστιοπλοΐα, πτήση με αλεξίπτωτο και αλλά παιχνίδια στο νερό.
● Πεζοπορία, ποδηλασία, ιππασία και αναρρίχηση.
● Ψάρεμα, μελισσοκομία και κυνήγι κατά τη διάρκεια της κυνηγητικής περιόδου.
● Υπάρχουν αθλητικά κέντρα και κατασκηνώσεις για παιδιά και νέους.
● Γκολφ στο καλύτερο γήπεδο γκολφ της Ελλάδος.
● Δυνατότητα φιλοξενίας σε ιαματικά και θεραπευτικά κέντρα.
● Πολλές παραδοσιακές ταβέρνες και ποικιλία εστιατορίων, όπου θα απολαύσετε ένα ευρύ φάσμα γεύσεων ολόφρεσκα ψάρια και εξαιρετικό Ελληνικό κρασί.
● Οινοτουρισμός: Ακολουθώντας τους παραδοσιακούς τρόπους παρασκευής και χρησιμοποιώντας τις εκλεκτότερες ελληνικές ποικιλίες αμπέλου (Λημνιό, Ροδίτη, Αθήρι, Ασύρτικο), σε συνδυασμό με τις ιδανικές κλιματολογικές συνθήκες (ξηροθερμικό κλίμα) της Χαλκιδικής παράγει μερικά από τα καλύτερα κρασιά. Επίσης το ανώμαλο και ημιγόνιμο του εδάφους, καθώς επίσης το μεράκι και οι συστηματικές επιστημονικές μελέτες την καθιέρωσαν ως οινοπαραγωγική περιοχή. Οι βιομηχανικές μονάδες του νομού χρόνο με το χρόνο αναδεικνύονται παγκοσμίως για τα νέα προϊόντα που παράγουν χρησιμοποιώντας για την παραγωγή κρασιών όχι μόνο τις πιο εκλεκτές ελληνικές ποικιλίες αλλά και ξένες, κυρίως γαλλικές. Εκτός από τα διάφορα είδη καλού Μακεδονίτικου κρασιού παράγεται επίσης ούζο και τσίπουρο από τους τοπικούς αμπελώνες. Να αναφέρουμε ακόμη ότι στο νομό Χαλκιδικής υπάρχει και ο μεγαλύτερος αμπελώνας της Ελλάδας με 4.750 στρέμματα.

About Halkidiki

english

Χορηγοί-Πληροφορίες
(Sponsors-Info)

BYRON
Βιοτεχνία Αλλαγής Υφασμάτων
Ξαπλώστρας, Ομπρέλας, Πουφ & Μαξιλαριών
Κωνσταντίνος Ζαφειρίου
54453 Αγριανών 6-8, Θεσσαλονίκη - Κάτω Τούμπα
Τηλ.: +302310908168
Fax: .: +302310908792
Κινητο.: +306944538384
Website: http://sunbedcovers.gr/
e-mail:
Αφοί Δεληγκάρη Ο.Ε.
ΤΑΜΕΙΑΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ & ΖΥΓΙΣΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΗΣΗ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΣΥΡΜΑΤΗΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΟΛΗΨΙΑΣ
ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΡΑΤΗΣΕΩΝ
ΦΟΡΗΤΗ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
63200 Νέα Μουδανιά Χαλκιδικής
25ης Μαρτίου 14 & Απ. Μαμέλη γωνία
Τηλέφωνο: +302373024989
Κινητά: +306944683979 & +306948620448
Website: http://tameiakes-halkidiki.gr/

e-mail: delig@otenet.gr
KASSANDRA CARS
Χρήστος Παπαχριστοδούλου
ΠΩΛΗΣΕΙΣ-ΕΝΟΙΚΙΑΣΕΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Δεχόμαστε Παραγγελίες Εισαγωγής
Κινητό: +306974366593
63078 Νέα Σκιώνη, Χαλκιδική
Website: http://kassandracars.gr/
e-mail: domilpap76@gmail.com

ΤΣΑΚΩΝΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΔΟΜΙΚΑ-ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΑ ΥΛΙΚΑ & ΧΩΜΑΤΟΥΡΓΙΚΑ
63200 Νέα Ποτίδαια Χαλκιδικής
Τηλέφωνο: +302373042590
Fax: +302373043177
Κινητό: +306977412180
Website: http://tsakonas.com.gr/
e-mail: tsakonas.panagiotis@gmail.com

Μιχάλης Καραμαύρος
Πυροσβεστικά Είδη
Αναγόμωση Πυροσβεστήρων

Πυρασφάλειες
Εγκαταστάσεις Wet Chemical
Εγκαταστάσεις Υγραερίου
Συστήματα Ασφάλειας
Συστήματα θέρμανσης - Ηλιακά
63085 Πευκοχώρι Χαλκιδικής
τηλ.: +302374061777
κιν.: +306981177957
Website: http://www.pyrkaimania.gr/
e-mail: info@pyrkaimania.gr

FOLLOW US